Frågor & svar

Vad gör jag om jag får en vattenläcka?
Försök att begränsa skadorna genom att, om möjligt, stänga av vattentillförseln. Kontakta föreningens kontaktperson för fastighet och reparationer: Hans Nilsson, Lv 8A, tel. 0705 60 84 20.

Vad gör jag när min packning i kranen måste bytas?
Du kan själv byta packning enligt instruktionen här.

Jag har fått en vattenskada i min lägenhet. Vem skall jag ställa mina försäkringsfrågor till?
Ditt försäkringsbolag och föreningens fastighetsförsäkring kan vara tillämpbar i ditt fall. Kontakta föreningens veckoansvarige styrelseledamot.

Jag har fått ohyra i min lägenhet. Vem kontaktar jag?
Du kontaktar Nomor, tel: 0771-12 23 00. Uppge vårt försäkringsnummer hos Trygg-Hansa: 25-0522370-01.  

Hur gör jag när jag vill låna ett verktyg?
Du kan titta i redskapsboden om verktyget finns där. I annat fall kontakta Donald Folkeson, THv. 34 A, tel. 0705-59 97 90.

Vad gör jag när en tvättmaskin i tvättstugan är sönder?
Gör en felanmälan. Blanketter finns i tvättstugan, på expeditionen och här. Lämna blanketten i postlådan för felanmälningar utanför expeditionen.

Jag skulle vilja låna en maskin. Hur gör jag?
Kontakta Donald Folkeson, THv. 34 A, tel. 0705-59 97 90.

Vad gör jag när bredbandet inte fungerar?
Prova att starta om anslutningsutrustningen i lägenheten och eventuella routrar. Om inte det skulle hjälpa kontakta Ownits kundtjänst, tel: 08 - 525 073 00.

Vad gör jag om något är sönder i min lägenhet?
Gör en felanmälan. Blanketter finns i tvättstugan, i paviljongen, på expeditionen och här. Lämna blanketten i postlådan för felanmälningar utanför expeditionen.

Jag vill renovera min lägenhet. Vilka tillstånd behöver jag?
Du har långtgående befogenheter enligt bostadsrättslagen att själv bestämma hur din lägenhet skall se ut. Du får dock inte ändra i bärande konstruktion, ledningar för avlopp eller vatten eller göra annan väsentlig förändring av lägenheten.
Du får när som helst omdisponera kök, byta golvmaterial och riva vägg som inte är bärande. Allt under förutsättning att åtgärden inte innebär väsentlig förändring av lägenheten, se stadgarna §§28,29.
OBS! Om lägenheten kommer till skada på grund av bostadsrättsinnehavarens omändringar så är denne skadeståndsskyldig.
OBS! Ta alltid för vana att kontakta styrelsen innan du påbörjar dina förändringar för att på så sätt informera dig om att ändringarna inte innebär en väsentlig förändring av lägenheten.

Jag har sålt min lägenhet och undrar sedan hur jag går tillväga?
I regel handläggs en försäljning genom en fastighetsmäklare och då tar mäklaren hand om praktiska ting som överlåtelseavtal och brukar också medverka till avsyning av lägenheten. Föreningens kontaktperson för överlåtelser är Eva Linnér, tel: 046-14 25 58.

Jag har köpt en lägenhet i föreningen. Jag undrar mycket om mitt kommande boende. Var får jag tag i information?
Du kommer att få en lägenhetspärm med all tänkbar information om Brf Tre Högar.

Jag skulle vilja ta ett lån på min lägenhet och undrar hur jag går tillväga?
Efter att du har varit på banken och fått ett lån beviljat med din lägenhet som säkerhet skall föreningen godkänna och registrera pantförskrivningen på din lägenhet. Du skall alltså överlämna en ansökan om pantförskrivning till föreningen. Föreningen kontaktperson för pantförskrivningar är Eva Linnér, tel: 046-14 25 58.

Jag skulle vilja hyra festlokalen i Paviljongen. Hur gör jag?
Bokning av festlokal i Paviljongen gör du genom att anteckna bokningen på paviljongens almanacka i Paviljongens entréhall, där också blankettset med hyresavtal finns i väggbox eller här. Nyckel får du strax före festtillfället genom paviljongvärd, eller genom veckoansvarig i styrelsen.

Jag har reparerat i min lägenhet och nu skulle jag vilja ta ut medel ur den inre reparationsfonden. Hur gör jag?
Det finns en särskild blankett för uttag ur inre reparationsfonden som du kan hämta på expeditionen eller här. Fyll i blanketten och bifoga kvitton på inköp och/eller reparationskostnader. Lämna blanketten i föreningens brevlåda eller uppsök veckoansvarig måndagar 19.00 - 20.00. Efter behandling på expeditionen kommer utbetalning att ske till dig snarast möjligt.

Jag har köpt en ny kyl och frys. Vad ska jag göra med den gamla?
Du kan själv ta den till Sysavs återvinningscentral på Gastelyckan, Kalkstensvägen 22, (tel. 040-6351820). Deponeringen är gratis och öppettiderna är: måndag–torsdag kl. 8-20, fredag–söndag kl. 9-15.